۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

کنفرانس مطبوعاتی در فرانکفورت: نقض حقوق بشر در ایران03.05.2011






روز سوم ماه مه سازمان عفو بین الملل در فرانکفورت در یک کنفرانس مطبوعاتی به مسئله نقض حقوق بشر در ایران پرداخت. حامیان مادران پارک لاله/فرانکفورت در برنامه ریزی و اجرای این کنفرانس شرکت مستقیم و فعال داشتند. این کنفرانس در این کنفرانس چندین سخنرانی صورت گرفت. اولین سخنران مونیکا ویتکوفسکی، سخنگوی سازمان عفو بین‌الملل در فرانکفورت بود. وی در مورد مجازات مرگ و گسترش آن در ماه‌های گذشته صحبت‌کرد و همینطور آماری در مورد اعدام افراد زیر سن قانونی ارایه داد. محاکمه ناعادلانه و کوتاه متهمین قبل از اعدام، همینطور اعدام‌های دسته‌جمعی و گسترده در زندان وکیل‌آباد مشهد، بخش دیگری از سخنرانی وی بود. خانم ویتکوفسکی هم‌چنین اعدام زهرا بهرامی و دیگر زندانیان سیاسی را محکوم کرد و خواهان لغو مجازات مرگ شد.

سخنران بعدی خدیجه مقدم بود. موضوع صحبت وی مادران پارک لاله و ظلمی بود که در این ۳۲ سال بر زنان و به‌خصوص مادران داغدار ایرانی رفته است. وی همچنین در مورد کشتار دهه ۶۰سخن گفت که مادران زیادی را داغدار کرد و همچنین از ظلمی گفت که بعد از آن به خانواده‌های این قربانیان و مادران خاوران شد که حتی اجازه رفتن به محل دفن فرزندانشان را ندارند.

وی در ادامه در مورد مادران پارک لاله و چگونگی تشکیل این گروه و خواسته‌های آنان صحبت کرد و از فرزندانی که بعد از انتخابات کشته، مفقود و یا مجروح شدند و فرزندانی که به دلیل همجنسگرا یا دگراندیش بودن مورد ظلم رژیم قرار گرفتند و می‌گیرند سخن گفت. این فعال حقوق زنان با اشاره به دستگیری‌های گسترده مادران عزادار، اذیت و آزار آن‌ها، احکام سنگین ژیلا مکوندی و دکتر سیف‌الهی و چندتن دیگر از مادران و حامیان آنان را آن‌هم فقط به دلیل همدردی با مادران داغدار، محکوم کرد. خانم مقدم در آخر سخنرانی خود گفت: «ما مادران پارک لاله که بعد از حوادث اخیر به دادخواهی برخاسته‌ایم، مادران تمامی فرزندان جان باخته، مفقود، مجروح و زندانی در ایران هستیم و تا جان در بدن داریم بر خواسته‌های خود استوار می‌ایستیم. ما مخالف اعدام و خواهان تغییر قانون مجازات هستیم و آمران و عاملان کشتارهایی که در حکومت جمهوری اسلامی صورت گرفته باید محاکمه شوند.»

سخنران بعدی این کنفرانس شهاب‌الدین شیخی بود که در مورد نقض حقوق کرد‌ها در ایران صحبت کرد. آقای شیخی گزارش و آماری از کشتارهایی متعدد در مورد کرد‌ها در ایران داد که در اکثر موارد هیچ دلیل قانونی برای اعدام آن‌ها اثبات نشده بود. دکترهاله عنایتی سخنران دیگر این کنفرانس بود که در مورد نقض حقوق بهاییان در ایران گزارش داد. آخرین سخنران این برنامه دکتر مصطفی آزمایش نیز در مورد نقض حقوق دراویش و دگر اندیشان در ایران صحبت کرد.
در این کنفرانس از رسانه های مختلف آلمانی شرکت کردند و گزارش تهیه کردند.

حامیان مادران پارک لاله/فرانکفورت


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر